En trestegsmodell

Digipuls för klassrummet är upplagt i en trestegsmodell när ni fått materialet.

Steg 1:

Boka lådan via AV-Medias teknikutlåning
Nulägesmätning

  • Mål: Fastställa klassens utgångsläge genom att mäta antalet aktiva minuter under en skolvecka.
  • Genomförande: Eleverna bär SCRIIN-mätare som mäter deras aktivitet under skoladagen. Klassens samlade statistik analyseras.

Steg 2:
Pausvecka(or) aktivt rörelsearbete och föräldradialog

  • Mål: Aktivt arbeta med rörelse och ökad medvetenhet.
  • Genomförande: Eleverna bär inte SCRIIN-mätarna. Fokus ligger på att få in korta rörelsepauser under en skoldag. Detta genom att använda resurser som ex Aktivitetsbanken på webbsidan, medföljande Pushpuckar och det bokmaterial som följer med. I steg 2 kan man också genomföra ett föräldramöte med fokus på rörelse.

Steg 3:
Inspirationsmätning och utvärdering

  • Mål: Aktivt arbeta med rörelse och ökade medvetenhet om varför rörelse är bra för kropp och knopp, både för elever och vårdnadshavare.
  • Genomförande: Eleverna ska nu använda sina SCRIIN-mätare så att all rörelse registreras under skoldagen. Under veckan använder klassen det man gått igenom i steg 2 (som rörelsepauser och aktiviteter). I slutet av veckan jämförs resultatet från Steg 1 då man inte medvetet jobbat med rörelse och aktivitet

 

 

 

 

 

 

 

 

Innehåll i tekniklådan