Vad är DigiPuls för klassrummet

DigiPuls för klassrummet är ett initiativ från Folkhälsa och social hållbarhet och Kompetens och lärande  i Region Kronoberg -för att inspirera och uppmuntra elever i årskurs 4-6 till ökad fysisk aktivitet och minskat stillasittande. Projektet riktar sig till pedagoger och erbjuder en kombination av aktiviteter, verktyg och resurser för att främja en hälsosammare livsstil med hjälp av digital teknik.

Kortfattat …

Kortfattat innebär DigiPuls för klassrummet att elever i årskurs 4-6 uppmuntras till mer fysisk aktivitet och minskat stillasittande. Programmet erbjuder en kombination av ett föräldramötesupplägg och tekniklåda för att inspirera till en hälsosammare livsstil.

  • Föräldramöte: Presentation och diskussionsfrågor samt en kort enkät,  för att öka föräldrars medvetenhet.
  • Tekniklåda: Lån av Pushpuckar och Scriin (aktivitetsmätare) och klassuppsättning av Hjärnstark – Junior eller Skärmhjärnan – Junior, med tillhörande lärarhandledning och digitala Escape Rooms. Under terminen man deltar i DigiPuls.
  • Elevundersökning: En kort elevundersökning med 10 frågor om rörelsevanor, i början och i slutet av terminen.
PushPuckar för utlåning
Bild på mobiltelefon tillsammans med Scriin -rörelsemätare

Pilot vårterminen 2025

Under vt25 genomförs DigiPuls för klassrummet som ett pilotprojekt riktat till skolor i Växjö kommun som är uttagna som PEP-skolor.